American Girl

Rapport fra dukkeland

Jeg var med min nevøs to 11 årige tvillingedøtre på shopping i Chicago. Vi går ned ad strøget, også kaldet “Magnificent Mile” på Michigan Avenue, eller som en af pigerne har omdøbt den: Misserable Mile”, da hun syntes den er kedelig, med alt for mange voksen butikker. Undtagen en. American Girl, den absolut førende dukkebutik.

  

Der skal vi ind onkel Michael, bekendtgør begge piger med stor entusiasme og trækker mig i ærmet, indtil vi står midt i en meget lyserød butik.

 

Hele butikken emmer af eksklusive dukker og accessories. Sko til dukkerne, i rigtige sko æsker med sko numre på. Dukker har jo ikke de samme fodstørrelser forståes. Glem alt om Barbie. Det her er the-real-thing og big business!

 

I butikken ser jeg en pige der var klædt de samme tøj som sin dukke. Hun er uden tvivl i sit es.

 

American Girl har dukker for enhver målgruppe. Dukker med briller, rødt hår og fregner, uden hår pga kemobehandling, dukker i kørestole, blinde dukker med førerhund, lyshåret, mørkhåret, afro-american, korthåret, hår med krøller, tykke og tynde. Alle typer er repræsenteret, så børnene kan identificere sig med sin dukke.

 

Dukkerne koster ca. 1000,- kr pr stk, og tilbehøret er overvældende. Går en dukke i stykker og kan ikke repareres, får man blot en ny.  

 

Køb Ivy, står der på reklamen. Hun er bedste ven med Julie. Har du allerede Julie, er du næsten nødt til at have veninden. Således skabes behovet for at have mindst to dukker. Flere dukker markedføres på samme måde. Ruthie er veninde med Kit osv. 

Firmaet bag, har sat sig grundigt ind i hvordan piger socialiseres i to somme venindeforhold.

Jeg lægger mærke til en kø, der fører hen mod en lang disk. I køen står de piger (og mødre) der har bestilt tid hos frisør, hudpleje, piercing behandling. Jo, du læste rigtigt!

Dukkerne bliver sat i små frisørstole og får en grundig håropsætning, piercing, eller får ordnet negle og smurt ind i hudcreme. De ansatte er meget omhyggelig med at give sig god tid (20 min), så de unge kunder føler, at deres dukke er noget særligt.

De får forklaret hvordan de skal pleje deres dukker og de meget unge piger, får en forsmag på livet som forbruger.

Barnet kan give sin dukke en særlig personlighed, eller en særlig kompetence. Talrige oplysninger kan tastes ind på computeren og aflæses af butikkens ansatte, så de kan spørge interesseret ind til barnets dukke.

American Girl konceptet ligger i forlængelse af det kendte "Build a Bear", så mon ikke vi snart får American Girl til Danmark?

http://www.americangirl.com/shop/dolls/addy

Jeg overvejede en alternativ overskrift: “De er skøre, de amerikanere”. 

Har du en kommentar, eller et spørgsmål, så skriv det her:

Amy på 7 år, har bestilt tid hos dukkefrisøren.

En ny generation af forbrugere.

Masser af dyrt tilbehør til dukkerne.

Alle typer af dukker kan fåes. Her er det middelklasse læreren, med briller, for at fremhæve det interlektuelle.

Site guide:

Michael Bo Christensen, USA ekspert. Speciale: Nationalparker, indianereservater og roadtripruter. Mail: kontakt@drivingusa.dk

Mob. +4561309148. Råd og inspiration til din amerikanske drømmerejse.