Pas, Visum, ESTA til USA

Dit pas skal være gyldig i hele rejseperioden.

 

 

Du får først endeligt visum når du møder immigrationen i lufthavnen. I immigrationen, som alle ikke-amerikanere sluses igennem, møder du immigrationsofficeren. Han tar et foto, finger- og håndfladeaftryk af dig, og

stiller det klassiske: "Business or pleasure" ? 

 

Svar venligt og korrekt på alle spørgsmål.   

Ved ankomst til USA skal du først igennem visumafdelingen. Hvis du skal rejse videre med indenrigsfly, må du påregne at visum kan tage temmelig lang tid, da der ofte en lang kø. Jeg anbefaler at du har 3 timer til rådighed, hvis du skal videre med et andet fly. Se min video om "Flyrejsen. Dette har du brug for at vide" kan du høre nærmere, fra f.eks min rejse til Chicago.

Regler og rutiner omkring sikkerheden i lufthavne og indrejse i USA, ændres løbende. Lige nu er der nye tiltag, der ændrer immigrationsproceduren i amerikanske lufthavne, hvor man selv skal indtaste forskellige oplysninger. Check op på det.  

 

ESTA er et elektronisk ansøgningsskema, du udfylder på nettet, senest 4 dage før afrejse. Jeg anbefaler at du gør det i god tid, så du har en god tidsmargen, hvis noget uventet går galt. På det seneste har der været flere sager, hvor uskyldige danskere er blevet afvist indrejse f.eks pga. af navnesammenfald med en kriminel, eller misbrug af identitet.  

 

Brug dette link  

Det koster 14 $. Pas på du ikke ansøger via en privat aktør. Der skal du af med næsten 500,- kr. Brug mit link i stedet.

 

ESTA tager ca. 20 min at lave og programmet beder om mange forskellige oplysninger f.eks pasoplysninger, kontaktpersoner i USA, om du har været straffet, hvad dine forældre hedder. Alle personer, også børnene, skal der laves ESTA på. Den er gældende i 2 år. Har du fået nyt pas, skal du lave en ny ESTA.

I flyet får man, på flere ruter, 2 blanketter der skal udfyldes. Da det er juridiske dokumenter, bør man udfylde dem med omtanke.

US Custom & Border Protection deklaration, er en told deklaration, hvor man påtegner om man medbringer mad, har været i kontakt med syge dyr, medbringer store værdigenstande eller kontanter over 10.000$ m.m. 

Man skal bruge en kuglepen, pas, flybillet og den adresse man skal være på i USA.

Den anden er fra Homeland Security, hvor man skal tilkendegive hvis man er kriminel, eller har kriminelle bagtanker med at besøge USA.   

Regler, rutiner og praksis kan være forskellige. I Los Angeles foregår det meste på tast-selv metoden, også told deklarationen. 

Tip:

Køen til immigration er ofte lang. Når du har forladt flyet, så sæt det lange ben foran. For hver du overhaler, sparer du tid i køen.

Har du en kommentar, eller et spørgsmål, så skriv det her:

© drivingusa.dk

Det tar ofte lang tid at stå i kø ved imigrationen i USA. Denne dag godt en time. 30 min. til næste gate, 10 min til at finde bagagen og sende den videre. 10 min kø ved United Airlines for at få bordingkort. Skal jeg rejse videre, sætter jeg altid 2-3 timer af til transfer. 

Danskere der har rejst ind i USA, kan nu selv taste dele af oplysningerne ind og spare tid ved indrejsen.

© drivingusa.dk

Told og varedeklaration udfyldes ikke nødvendigvis i flyet, men elektronisk i lufthavnen. Spørgsmålene er stort set de samme.

Site guide:

Michael Bo Christensen, USA ekspert. Speciale: Nationalparker, indianereservater og roadtripruter. Mail: kontakt@drivingusa.dk

Mob. +4561309148. Råd og inspiration til din amerikanske drømmerejse.