Gæsteartikel af forfatter Jim Thorup.
Vi alle har vores ønsker for hvad vi gerne vil opleve og se på vores rejser til USA. Ud over de generelle storslåede oplevelser som rejserne altid byder på – er der mange andre ting at opleve. Michael er mester i at finde og beskrive de mindre kendte steder som man ofte bare passerer i jagten på de gængse attraktioner. Min egen passion, udover landskabet og naturen generelt, er amerikansk historie og film.
Jeg prøver altid at inkludere disse to interesser på mine rejser. Eksempelvis er Monument Valley, gennem en del film, blevet præsenteret som et mytisk sceneri, der i filmhistorien er blevet indbegrebet af landskabet for ”Det Vilde Vesten”. Historisk er der dog ikke mange historier eller myter, der er tilknyttet dette landskab i forhold til fortællingerne om ”Det Vilde Vesten” – hvilket er et godt eksempel på hvorledes filmindustrien også har været med til at skabe og iscenesætte mange af myterne.
Et landskab og måden det præsenteres på, er ofte et udtryk for et samfunds kulturelle værdier og dets politik. Det amerikanske landskab, som præsenteres i westerns, er ingen undtagelse. Og måske mere end i de fleste andre kulturer, repræsenterer selve landskabet i westerns en tilstand mellem at være til stede i nuet og i intetheden. I forhold til historierne fra ”Det Vilde Vesten” har forfattere og billedkunstnere typisk beskrevet de stemningsmæssige rammer for en given historie ved at beskrive landskaberne og dermed været med til at skabe de mytiske billeder i læsernes hoveder om hvordan ”Det Vilde Vesten” skulle se ud.
Forfattere og billedkunstnere har løbende givet filmindustriens instruktører, manuskriptforfattere og fotografer, inspiration til at finde, benytte og videreformidle relevante landskaber og lokationer til filmoptagelser. Det bemærkelsesværdige er, at der faktisk ikke kan defineres et entydigt landskab, som kan betegnes som et stereotypt western-landskab. Westerns foregår i alle landskaber; i dybe skove, snerige bjerge, langstrakte prærievidder, tørre kaktusørkener og på de vandrige floder – steder hvor grænser kan udforskes og besejres. De storslåede amerikanske landskaber spiller ofte fremtrædende roller i de enkelte fortællinger og er blevet hyldet i film.
Monument Valley som filmkulisse
Et godt eksempel på dette er Monument Valley, som ofte er præsenteret som et mytisk sceneri, der i filmhistorien er blevet indbegrebet af landskabet for ”Det Vilde Vesten”. Historisk er der dog ikke mange historier eller myter, der er tilknyttet dette landskab i forhold til fortællingerne om ”Det Vilde Vesten” – hvilket er et godt eksempel på hvorledes filmindustrien også har været med til at skabe og iscenesætte mange af myterne.
Over 40 film er optaget i Monument Valley gennem tiden og mest kendt er nok John Fords brug af landskabet i film som My Darling Clementine (1946), Fort Apache (1948), She Wore a Yellow Ribbon (1949), The Wagon Master (1950), Rio Grande (1950), The Searchers (1956), Sergeant Rutledge (1960), How the West Was Won (1962) og Cheyenne Autumn (1964).
Selvom det primært er westerns som er filmet i området, har andre genrer også fundet området interessant. Film som 2001: Space Odyssey (1968), Easy Rider (1969), National Lampoon’s Vacation (1983), Forrest Gump (1993) samt Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) har også gjort brug af genkendelige scenerier fra Monument Valley.
Der er mange, der har gjort krav på at have ”opdaget” Monument Valley som film-lokation. Historisk er stedet gammelt Navajo-land (og er det stadig). I 1910 etablerede John Wetherill og hans familie, som nogle af de første hvide i området, en handelsstation ved byen Kayenta syd for Monument Valley. Harry Goulding rejste gennem området i starten af 1920’erne og kom tilbage i 1925 for at etablere Gouldings Trading Post for foden af Rock Door Mesa – et sted som senere blev omdrejningspunkt for en lang række filmproduktioner. Forfatteren Zane Grey rejste ofte rundt i det sydvestlige USA for at få inspiration til sine historier. Grey havde besøgt Monument Valley på en af sine ture i 1920 og på en ti-dages hestetur sammen med Paramount chefen Jesse L. Laskey til Monument Valley og Rainbow Bridge i 1923, overbeviste han Laskey om at netop dette landskab passede perfekt til en af hans nyeste fortællinger – The Vanishing American og dermed blev Monument Valley første gang vist på det store lærred i 1925. Både John Wayne og John Ford har udtrykt at de var de første der ”fandt” Monument Valley. Fakta er dog at The Vanishing American (1925), var den første og The Lone Star Ranger (1930), var den anden film der blev optaget i dette fantastiske landskab.
Harry Goulding fik Hollywood til Monument Valley
Opfordret af en radio-annonce, hvor Hollywood søgte efter nye lokationer til en western, besluttede Harry Goulding i 1938, at rejse til filmbyen for at markedsføre Monument Valley. Med stædighed og held lykkedes det Goulding at tale sin sag, og umiddelbart efter fløj John Ford til Monument Valley for selv at se området. Beslutningen blev taget og allerede i efteråret ankom filmholdet til Kayenta og slog sig ned hos Wetherills – og selvom kun 1 % af filmen Stagecoach (1939), indeholder scener fra Monument Valley, var det netop disse billeder, der var med til at skabe myterne om det ikoniske landskab. De følgende år, blev der filmet nogle enkelte westerns som Kit Carson (1940) og Billy the Kid (1941) inden John Ford vendte tilbage.
I dag er der næsten intet tilbage som vidner om de mange film som er optaget i området. Det eneste synlige findes på Goulding's Lodge, hvor den oprindelige handelsbygning er lavet om til museum. Museet åbnede i 1989 giver et unikt indblik i Goulding familiens historie med handel, turisme, kultur og film. Derudover kan en heldags guidet tur, fra Goulding’s Lodge med lokal guide anbefales. På turen, der både går til Mystery Valley og Monument Valley, fortæller den lokale guide interessante historier om den oprindelige befolkning og om de film der er optaget i området. Hvis man overnatter på Goulding’s Lodge kan man tilmed opleve filmaftener, hvor der vises nogle af de film som er optaget i området og fortælles anekdoter om selve tilblivelsen af de fremviste film.
Hvis man gerne vil have det fulde udbytte af at besøge området anbefales det at afsætte 2-3 overnatninger. Personligt har jeg besøgt Monument Valley 3 gange og har oplevet nye sider af det fascinerende sted hver eneste gang. Og selvom udsigten fra hotellet The View er direkte ud i Monument Valley, så foretrækker jeg personligt at overnatte på Goulding’s Lodge, hvor der er lidt mere charme, lidt flere faciliteter tæt på og en billigere pris med kun 15 minutters kørsel til Monument Valley Tribal Park indgangen.
Om Jim Thorup:
Jim har siden 1998 været en flittig USA rejsende og har besøgt det store land gennemsnitlig èn gang om året. Han har en stor passion for westernfilm og historie, som han skriver om på sin blog. Se den her.
Jim udgav i marts 2024 bogen “Westerns - Underholdning, fiktion og fakta” (504 sider)
Se også:
Se Drivingusa's guide til Monument Valley
Comments