Da de første europærer kom til Amerika var der ca. 60 millioner bisons. Få hundrede år senere var dyret næsten udryddet på grund af rovdrift, samt for at fratage prærieindianerne deres primære fødekilde. I 1890 var bestanden nede på 300. Et stort redningsforsøg blev sat i værk og idag mener man at der findes 1/2 million, hvoraf de fleste lever i private, kommercielle farme. Mange turister der gæster USA, vil gerne opleve dette smukke, men også farlige dyr. Jeg bringer her en